Тази сутрин говорих с децата си за Разпятието. За символиката. За Спасителя. И докато говорех ми
стана и тъжно, и виновно.
Втори ден пред очите ми стои бащата на Манол, който днес
трябваше да разпознае премазаното тяло на детето си. На пихтия под тонове
бетон. Циганин. Облечен с безупречно чист бял пуловер, със здрав вид, на зряла
възраст. И го чувам да обяснява как с тези две ръце е отгледал три деца и никой
от тях не е “пияница, наркоман или крадец”. “Питайте в РПУ-то”, допълва мъжът.
И аз разбирам, че той очаква ние да не му вярваме. Но пък вярва в институцията
РПУ. В която ние отдавна не вярваме, защото знаем, че всеки с пари може да промени
думите на свидетелите, досието си, дори ЕГН-то си / да, и такъв случай знам/. Бащата на Манол не може. Той е отгледал децата
си с капацитета, който е имал. В условията, в които е бил. По най-добрия начин,
който е открил. И има право да им се радва до смъртта си, а не да ги погребва.
Има това право точно толкова, колкото и всеки от нас. Но ние днес не мислим за него. Нито ни е
удобно, нито ни е важно. И не чуваме него, а грубите смешки на премиера си
за “неоценената овца”. В една уважавана
икономическа медия прочетох, че “документите на Планекс, главния изпълнител на
проекта, били перфектни.” Това сигурно е поредната нелепа шега. Ние не сме
свидетели на документна измама, а на убийство. И някой трябва да го изговори на
глас. Ясно и еднозначно. И всички ние трябва да поискаме справедливост за тези
убийства. Защото бащата на Момчил няма да получи такова, ако се бори за него
сам. Това също трябва да си признаем днес в деня на Разпятието.
В емоционалния разказ на бащата, прекарал
нощта в очкаване “някой да го потърси”, има още нещо, което сякаш не чухме. “За
един ден взима 30, но след работа му обещали по 5 лв. на час. И той работил да
купи на децата сладко и салам.” Нищо няма да им купи днес, обаче. “Свободата,
Санчо...” А справедливостта? Ако не я изискаме днес, а подминем и забравим
бащата на Манол, това ще е поредното Възкресение, което няма да ни донесе
спасение. Нито икономическо, нито политическо, още по-малко лично. И ще трявба
да го признаем пред децата си. Аз ще им призная, че не съм достатъчно честна да
търся и да изисквам за тях едно по-добро бъдеще тук.
“Светли празници!” чуваме десетки пъти
тези дни. Шарим яйца, плетем козунаци, ще хапнем сладко и салам. И нищо от това
не е грях. Но ще е грях, ако в молитвите си пропуснем да споменем децата,
жената и бащата на Манол. И другите трима като него. Забравим за този мъж, който днес сигурно съжалява, че не е научил сина си да краде, вместо да
работи за 30 лв. И ще е грях, ако не изискаме за него, а така и за самите себе
си справедливост. Ако не му помогнем да я получи, следващия път, в който
децата ни питат “Защо този човек диша лепило? Защо тази жена проси, а не
работи? Защо това момиче краде?”, правилният отговор няма да е “Защото е
циганин.” Честният отговор ще е “Защото нямаше справедливост за смъртта на
Манол.”
2 comments:
Манол се е казвал човека.
Коригирах. Благодаря.
Post a Comment